Jak wybrać mówcę?
Popularność Motivational Speaking rośnie gigantycznie. Czasem myślę sobie, że jestem dinozaurem tego rynku. Kiedyś byłem w stanie wymienić nazwiska zdecydowanej większości polskich mówców. Tych dojrzałych, można powiedzieć, że weteranów, którzy występują już ponad 10 lat – czy to nie zabawne, że weteranem jest ten, kto świadczy usługi dekadę? Znałem też ofertę wielu młodych – wchodzących na rynek speakerów. Jednak od pewnego czasu coraz częściej jestem nimi zaskakiwany.. Niezwykle cieszy mnie dynamika wzrostu tego rynku.
Pomimo tego, że świadomość klientów – agencji eventowych, pracowników marketingu czy HR – gigantycznie rośnie, to cały czas widać pewne niedoskonałości przy wyborze prelegentów. Przyjrzyjmy się więc najważniejszym ich rodzajom.
⇒ Celebrity Speakers
To chyba najbardziej rozwinięta oferta usług. Wystąpienia realizowane przez byłych polityków, znanych sportowców czy popularnych celebrytów – aktorów, muzyków, prezenterów telewizyjnych czy … skutecznych biznesmanów. W ramach tych wystąpień opowiadają oni głównie o swoich dokonaniach z przeszłości . Czasem o trudnej ścieżce prowadzącej do sukcesu. ,To, co jest główną wartością takiego wystąpienia to możliwość poznania osoby z pierwszych stron gazet. Po drugie ludzie mają potrzebę podglądania, zajrzenia „za kurtynę”. Tym samym jeśli ktoś publicznie znany opowiada o kulisach pracy w polityce, o tym jak wygląda życie sportowca czy aktora, to przybliżamy uczestnikom właśnie taką możliwość zdobycia pewnej „unikalnej wiedzy”.
⇒ Inspirational Speaker
Tutaj prym wiodą ludzie sukcesu. Często tacy, którzy przeszli trudną ścieżkę „od zera do milionera”. Najbardziej znanym światowym mówcą w tym obszarze jest Nick Vujicic, który pomimo tego, że urodził się z gigantycznym kalectwem, pomimo tysiąca trudności, które nawet ciężko sobie wyobrazić nie poddał się. Walczył o normalne życie i wygrał tę najtrudniejszą walkę – z przeciwnościami losu. Dziś swoim przykładem pokazuje, że nigdy nie można się poddawać. Inspiruje ludzi na całym świecie pokazując, że skoro on umie być szczęśliwym pomimo niepełnosprawności fizycznej i co ważne dzieli się swoim szczęściem, to tym bardziej jego słuchacze powinni umieć to robić. W Polce mamy też swoich mówców, którzy na swoim przykładzie pokazują, że warto.. Doskonałym przykładem jest Jacek Walkiewicz, którego „Pełna Moc Możliwości” inspiruje tysiące słuchaczy do podjęcia decyzji, nad którymi od dawna się zastanawiali, ale brakowało im impulsu.
Główną wartością wystąpień typu Inspirational Speaking jest pokazanie słuchaczowi, że skoro innym się udaje, to on też może. Doskonale sprawdzają się one na spotkaniach niebiznesowych lub dla przedstawicieli wolnych zawodów i niezależnych przedsiębiorców. W ramach tych nich uczestnicy uczą się jak „zrzucić ograniczenia”, które dotychczas sami sobie nakładali. Jednak podobne wystąpienia w korporacjach budzą wiele kontrowersji. Sam znam przypadek menedżera dużej organizacji, który po wysłuchaniu takiej przemowy zrezygnował z pracy, sprzedał w Polsce mieszkanie i ruszył realizować swoje marzenie – podróż dookoła świata. Nie jestem jednak przekonany, czy dla organizatora – czyli dla jego pracodawcy był to pozytywny aspekt tego spotkania. W końcu firma straciła jednego z kluczowych menedżerów.
⇒ Motivational Speaking.
To ostatni rodzaj poważnych wystąpień, bo pomijam standuperów i komików. Różni się od poprzedniegogłównie dwoma aspektami. Inspirational Speaker głownie koncentruje się na sobie – na mówcy – po prostu opowiada inspirującą historię swojego życia. Motivational Speaker natomiast koncentruje się na odbiorcy, czyli słuchaczu. Głównym celem jest wybudowanie w nim potrzeby zmiany swojego zadania lub wzmocnienie obecnych zachowań. Po drugie, Inspirational Speaker swoim przykładem pokazuje, że zmiana jest możliwa. Motivational Speaker wskazuje, w jaki sposób jej dokonać, w dużej mierze koncentrując się na rozwoju kompetencji.Ta forma ma najwyższy wymiar edukacyjny – a tym samym trwały. Co ważnez mowy motywacyjne powinny być powiązane z konkretnym zadaniem przed którym stoi firma. Przygotowanie ludzi do poradzenia sobie w sytuacji zmiany, przejście przez fuzję, czy rozpoczęcie nowego roku biznesowego. Tym samym jest to najczęściej wybierana forma na Kick-Off meeting, cykliczne spotkania zespołu, kongresy czy konferencje sprzedażowe.
Jak widać ilość ofert i możliwości wyboru już dziś jest nie mała. Warto zatem przed zaproszeniem mówcy zadać sobie pytanie co chcemy osiągnąć i na bazie tego podjąć decyzję, kogo zapraszamy.
Mam nadzieję, że ten artykuł choć częściowo przybliżył Wam sytuację na rynku wystąpień i możliwych rozwiązań.