Branded podcast … to coś więcej niż logo, czyli kilka słów o Dobrej Rozmowie.

Podcasty nagrywam i prowadzę od ponad 7 lat. Zaczynałem od podcastu Herra On Air, który nadal mnie cieszy. Jednocześnie przez ten czas było kilka moich projektów jak cho

by „13:10 u Herry”, czyli „Szatnia Herry”, które nie przetrwały próby czasu. Ale też nigdy nie miały być projektami długoterminowymi. Poza tym zrealizowałem i realizuję szereg projektów podcastowych dla Klientów. W niektórych jestem hostem, prowadząc wywiady z gośćmi zapraszanymi przez klientów. W innych jestem producentem odpowiedzialnym za przygotowanie konceptu, scenariuszy poszczególnych odcinków, produkcję i postprodukcję materiału.

Myślę, że o podcastach wiem dużo. A jednocześnie każdego dnia się uczę czegoś nowego.

Jednak ten wpis chcę poświęcam formatowi „Dobra Rozmowa”. Niedawno minęło 6 miesięcy od publikacji pierwszego odcinka, więc warto podsumować jak widzę tę audycję.

Podcast Dobra Rozmowa to podcast inny od typowych form spotykanych na Spotify.

To nie jest kolejny cykl wywiadów z celebrytami. Ale audycja. Słuchowisko nawiązujące do idei dawnego radia, w której prezenterzy nie są ludźmi od puszczania muzyki i podawania prognozy pogody, ale są pewnego rodzaju bohaterami świata słuchaczy.

Są z nimi blisko. Mają emocje i ludzką twarz. I nie tylko wpuszczają słuchaczy do swojego świata, ale zapraszają ich do tworzenia audycji. Każdy odcinek poprzedzony jest „sondą uliczną”, czyli zebraniem głosówek od słuchaczy, którzy dzielą się swoimi historiami, przemyśleniami, punktem widzenia.

Audycja ma być inkluzywna. Zatem tematy są zawsze włączające, a jednocześnie zmuszają do refleksji, sporzenia na świat inaczej.

Jak do tego doszło?

Jakieś 18 miesięcy temu na prowadząc wystąpienia na konferencji pracowników dla T-Mobile Polska opowiadałem o sile społeczności. O tym, że marki powinny dawać przestrzeń do dialogu. Po tym wystąpieniu podeszła do mnie Małgorzata Rybak – Dowżyk i powiedziała „spotkajmy się, aby porozmawiać o podcaście”. I tak się zaczęło. Na pierwsze spotkanie przywiozłem dwa pomysły na podcast … i obydwa zostały „skillowane” … moim zdaniem słusznie. Nie dlatego, że pomysły były złe. Ale były bardzo przeciętnie, niewyróżniające się. Jednak nie wyszedłem z niczym. Po skillowaniu pomysłów, omówiliśmy główne założenia strategii T-Mobile: We won’t stop until everyone is connected.

I tak jak bardzo mocno zostałem zapłodniony ideą, tak bardzo nie miałem pomysłu na przełożenie strategii na działania.

We won’t stop until everyone is connected … to niezwykle pojemna strategia, która wydawała mi się przez swoją pojemność bardzo trudna do wyegzekwowania.

Jednak im jestem starszy tym mam w sobie więcej cierpliwości. Rozumiem, że pomysł zanim się urodzi musi dojrze

, rozwinąć się, nabrać formy.

Tak więc chodziłem sobie ze strategią w głowie przez kilka miesięcy. I nagle się zadziało. Zaprosiłem na wywiad do podcastu Herra On Air Agnieszka Kołodziejska. Ta rozmowa była dla mnie zjawiskowa. Już dawno nie miałem tak cudownego „przelotu” z gościem. Gdy Aga wyszła ze studia chciałem od razu przesłać pliki do montażu … okazało się, że audycja się źle nagrała. Jakiś błąd techniczny. Chochlik. Zadzwoniłem do Agi z przeprosinami i prośbą o drugą rozmowę. Czego nienawidzę robi

, bo nagrywanie rozmowy drugi raz jest dla mnie męczące. Po prostu tracę swoją naturalną ciekawość. Jednak druga rozmowa okazała się jeszcze lepsza niż pierwsza … i wtedy wiedziałem, że chcę z Agą pracowa

. Choć nadal nie wiedzieliśmy jak ta współpraca będzie wygląda

.

A resztę już znacie.

Od czasu publikacji audycja nie schodzi z listy „TOP 200 – najchętniej słuchanych podcastów w Polsce”, co jest niezwykle rzadkie w przypadku Branded Podcast.

Dodatkowo po publikacji każdego odcinka trafia on na listę najchętniej słuchanych audycji, a cały podcast ląduje w pierwszej setce najchętniej słuchanych podcastów.

Pomimo tego, że każda audycja trwa powyżej 70 minut (niektóre 120) są one słuchane do końca przez około 70% słuchaczy.

Jednak to co się zmieniło najbardziej to jakość przesyłanych głosówek. Słuchacze przesyłający nagrania swoich opinii, historii robią to niezwykle szczerze, często pierwszy raz publicznie dzieląc się tymi przemyśleniami ze światem. Robią to, bo czują się ważni i w 100% akceptowani. Wiedzą, że ich głos ma znaczenie. Udowodniliśmy, że nazwa „Dobra Rozmowa” nie jest na wyrost. Pokazaliśmy, że w świecie w którym „większość ludzi chce mówi

„, warto słuchać i rozmawia

. Czyli chcieć usłyszeć i być wrażliwym na opinie innych.

Jednak Dobra Rozmowa to nie tylko podcast. To bardzo silna i zaangażowana społeczność. Grupa na Facebooku „Dobra Rozmowa”

https://www.facebook.com/share/firq37L3CYLpSaX7

jest jedną z najbardziej zaangażowanych społeczności, w której nie ma hejtu, oceny czy „niepotrzebnego napinania się”.

Jak to się udało? Bo taka sama jest audycja „Dobra Rozmowa”. Audycja publikowana co tydzień, w każdą środę. W każdą środę nowy odcinek na ważny temat. Przykładem jest audycja o „Introwertykach”, po której bardzo dużo ludzi napisało, że w końcu inaczej patrzą na swojego partnera lub partnerkę, współpracowników, czy dzieci. Audycje o „Związkach dojrzałych”, czy „Prawo do randki” pokazały jak bardzo ważna jest namiętność, czułość w dojrzałych związkach i że nigdy nie należy z tej czułości i okazywania miłości rezygnowa

. Audycja o „Ostatniej woli i testamencie” zdjęła tabu z rozmowy o tym, co zostanie po nas. A audycja „Mów do mnie Tato” pokazała, że poznawanie przyszłych teściów lub z drugiej strony przeszłej synowej lub zięcia jest bardzo stresującym doświadczeniem, ale jednocześnie przepięknym momentem.

Jako, że jesteśmy na LinkedIn to tekst nie może zakończyć się bez lekcji, takich „key takeaways”. Zatem czego się nauczyłem z tego projektu:

1) Najważniejsze jest zaufanie – najbardziej na świecie dziękuję Marlena Czaplak-Książek, Kinga Wyszyńska i Małgorzata Rybak – Dowżyk za wiarę, że zrobimy to dobrze. Dla mnie ta współpraca jest wzorem tego jak powinna wyglądać współpraca marki z twórcami. Poświęcamy dużo czasu na rozmowę o „WHY?” I zero czasu o rozmowę o „WHAT? & HOW?”. Serio … życzę każdemu takiej współpracy, w której Klient wierzy, że nie musi i nie chce kontrolować każdego etapu realizacji, bo ma przekonanie, że skoro partner rozumie cele i zależy mu na sukcesie, to po prostu dowiezie.

2) Cykliczność – złożyliśmy obietnicę słuchaczom, że nowa rozmowa będzie w każdą środę. I tego się trzymamy. Był moment, że Agnieszka była 6 tygodni w Azji więc musieliśmy nagrać sporo odcinków na zapas. Teraz idą wakacje więc też szykujemy odcinki. Ale skoro obiecaliśmy, że odcinek będzie co tydzień, to będzie.

3) Transparentność – skoro wpuszczamy słuchaczy do „swojego świata” to pokazujemy go takim jakim jest. Czasem dzwonią do mnie znajomi i przyjaciele i mówią, że więcej dowiedzieli się o mnie z Dobrej Rozmowy niż przez 10 lat znajomości … w sumie to nic dziwnego … polecam odcinek o Introwertykach 😉

4) Róbcie podcasty – i to jest chyba moja najsilniejsza rekomendacja. Podcast ma w sobie coś magicznego. I uważam, że podcast korporacyjny jest cały czas za mało wykorzystywaną formułą.

Jeśli nie znasz jeszcze podcastu to polecam:

#SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/2qkMA1MPxFZy5IWwxOnIxO?si=bfb5df224fdf448d

#YouTube: https://youtu.be/pnosfBmYTmU?si=TVwElNOzFc4E751N

A jeśli znasz to proszę podziel się opinią i komentarzem.

W końcu o to chodzi w Dobrej Rozmowie.